Krantendirecteurs die hun hele archief online zetten, verdienen een standbeeld. De Nederlandse Leeuwarder Courant heeft het vorig jaar al gedaan, meer dan 250 jaar kranten die je zomaar vanuit je luie zetel kan lezen.
Ik ben er zonet op gebotst en kon het niet laten natuurlijk. “Rechtvaardige Rechters” intikken. Ik kreeg meteen een mooie lijst resultaten, enkele verassende resultaten zelfs. Een stuk van correspondent Brusselaar bijvoorbeeld, die enkele uren na de eerste vaststellingen van de diefstal al op de plaats van de misdaad was.
De correspondent had meteen in de gaten “hoe men het te Gent met het schilderij vrij gemoedelijk opvat althans wat de bewaking betreft. Want deze diefstal toont onbetwistbaar aan, dat er te weinig voorzorgen waren genomen voor de veiligheid van ’t wereldvermaarde stuk dat zoowel voor Vlaanderen als voor Nederland een gemeenschappelijk cultuurbezit bezit is.”
Nog interessanter is dat het er ook na diefstal nog steeds gemoedelijk aan toeging in de kathedraal (let ook op de mercantiele onderkoster): “In St. Baafs, waar wij verwachtten slechts op vertoon van onze perskaart te worden toegelaten, bleek niemand eenige moeilijkheid te ondervinden om de kapel te betreden, die vlak naast het hoogkoor is gelegen en waar het beroemde veelluik van de gebroeders Van Eyck wordt bewaard. Terwijl de koster ons vriendelijk en met vele bizonderheden vertelde hoe de diefstal was ontdekt, was de onderkoster druk bezig met den verkoop van illustraties van het schilderij. Dit wees niet op een paniekstemming. De politie was gekomen en had het noodige gedaan. Voor het overige ging alles den gewonen gang.”
Liefhebbers van complottheorieën zullen het graag lezen.
3 opmerkingen:
"Dit lijkt nu heelemaal op een politie-roman." Wist Brusselaar veel dat Arsin Lupin nog op de proppen zou komen!
Helder artikel van enen nuchteren correspondent! Alleen denk ik niet dat er nagels moesten verwijderd worden om de panelen uit het kader te halen?
Inderdaad een nuchtere kijk. Ik zou wel eens willen weten wie achter het pseudoniem schuilgaat.
Die nagels keren terug in veel krantenberichten van die tijd. Waarom denk je dat ze niet verwijderd moesten worden?
Ik dacht dat alleen het metalen kader rond de panelen moest losgewrikt worden? Nagels in zo'n kostbare "planken", onderhevig aan roest? Ik ben natuurlijk de heilige Jozef niet ;-)
Een reactie posten